Afgelaste Wedstrijden
Totaal: 0 thuiswedstrijd(en) en 0 uitwedstrijd(en) afgelast
regel bij strafcorner
2-11-2009
De vraag:
Soms komt het voor dat een strafcorner niet buiten de cirkel komt voordat het spel verder gaat. De aanvaller stopt de bal dan dus binnen de cirkel of speelt de bal door voordat deze buiten de cirkel is geweest. Wat moet de scheidsrechter dan beslissen?
 
Het antwoord:
Er heerst een groot misverstand over deze regel. Er staan alléén in de regel dat er niet gescoord kan worden voordat de bal bij een strafcorner eerst buiten de cirkel is geweest. Er staat dus niet dat het verboden is om de bal te spelen en er staat ook niet dat je niet een pass mag geven én er staat niet dat het verboden is om richting doel te slaan.
Als scheidsrechter is er dus helemaal geen reden om te fluiten wanneer de bal nog niet buiten de cirkel is geweest. Er kan alleen geen doelpunt worden gescoord als de bal nog niet buiten de cirkel is geweest.
Dus als de bal in het doel gaat voordat hij buiten de cirkel is geweest, telt het doelpunt niet. De aanvallende partij moet de bal dus alsnog buiten de cirkel brengen als ze willen scoren!